torsdag 9 juni 2011

Mailets förvandling. Från snigel till effektivitet till ?

Sitter och gör lite spontanreflektioner på Helenas funderingar på tydliggörande av vår målgrupp inom förlaget. Skriver lite här i smyg samtidigt.

Ibland upplever man att något radikalt håller på att hända på internet. För några år sedan läste folk i allmänhet hela sina mail. Idag verkar det som om väldigt många endast läser rubrik eller första raderna i ett mail. Skriver man ett viktigt mail gällande avtal, så tar jag för givet att den andra parten läser igenom samtliga punkter. Ärligt talat så gör nästan hälften av mina mailkontakter inte det, längre. Att det sen uppstår onödiga frågeställningar och olika tolkningar är inte konstigt. Om det beror på lathet eller tidsbrist eller att alla får lite ADHD känning när det kommer ett mail, låter jag vara osagt. Frågan är vart detta leder? Ska vi alla uttrycka oss i en mening "á la Twitter". Eller ska vi hoppas på att, i framtiden, kunna stoppa in ett chip med information i hjärnkontoret när vi sover. På arbetsplatser läser inte alla sina mail, heller. - Vi är på väg mot en framtid som känns skrämmande. Utan chip i skallen och utan ro/tid/intresse att läsa sina mail - så vet i tusan om det inte vore mer rätt att återgå till snigelpost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar