Allahelgona...

Helgerna har olika innebörder för olika människor i olika skeenden i livet eller bara pga olika inställningar till livet. Allahelgona har för oss blivit en helg med mixed emotions.

Min mamma & Pappa samt mina mor- och farföräldrar är döda allesammans. Min farmor och farfar samt mamma och pappa ligger begravda i Forserum. Min mormor och morfar på Brånerydskyrkogården i Huskvarna, (Sveriges finaste kyrkogård?). Det är 7 år av saknad, sedan mina föräldrar dog. Saknaden är alltid som störst och djupast när frågorna man ej får svar på kommer upp till ytan. Varför? Hur? Vad kunde gjorts annorlunda, osv... Att vara enda barnet är ibland en dans på rosor men andra gånger en lång seg vandring i kallt regn. Ofta så blir det lite lättare när man har sina barn nära. Det är väl det som är det bästa med barn - ens egna avbilder finns för att ta emot av din värme/kärlek och erfarenhet samtidigt så ger dom tillbaks så oändligt mycket bara genom att finnas till.

Helena och jag träffades via internet i februari -06. Hon bodde med sina tre barn i Falun - 40! mil bort från min metropol. Givetvis så var vi tvugna att göra nåt åt det så jag friade och hon sa JA! Vi gifte oss i samma kapell som min far och mor gift sig i 1963, Sankta Valborgs kapell i Lövhult Nässjö. Just den 3/11 2006. Nu finns ytterligare ett datum och känsla att vårda vid Allahelgona!

Vår lilla Portugisiska vattenhundstik valpade den 31/10 så även hon ville spä på med lite mer i den redan fulltecknade helgen. Imorgon är valparna 1 vecka, och söta som bara den. De har redan tydligt visat sina olika personligheter. Triumf är en brutalt tuff tik som är en värre bitch än sin mamma. Sanna kallade henne för bitterfitta igår och jag tror Sanna har rätt - hon kommer att  bli ett riktigt rivjärn! Mellan killen är underbart avslappnad och stark i kropp och psyke. Han ligger ofta på rygg och äter på mammas spene. Mirakel suger och drar gärna i Geishas ömma spenar. Bonus och Mirakel har verkligen hittat varandra och ligger ofta på eller under/över varann. Bägge går upp ca 40 gram i vikt/dag och är runda och goa om mjölkmagarna.

Redan när jag som vingelbent, tanig och fjunig tonåring åkte ut och tittade på rally, så visste jag att mitt hjärta för motorsport bara ville mer än jag skulle kunna nå upp till. Nässjö Motor Klubb arrangerar traditionsenligt Novemberskölden i Allahelgonahelgen. Förr gick tävlingen ofta på kvällar och nätter. Iband var det fruset och snö men ändå fick förarna bara använda sommardäck på sina underbara, brummande rallybilar. Fortfarande kommer jag ihåg Esa Kottola från Vetlanda (1984) som med sin Audi Quattro fick alla andra att se ut som nybörjare. Björn nalle Johansson - Kvarnvingarnas MK med den första Ascona 400´n i Sverige. Tävlandes och sponsrad av Opel team Sweden... När jag många år senare var ordförande i Nässjö MK så kändes det inte alls konstigt att vara ute en månad innan rallyt och åka alla sträckor med Gunnar Barth och göra arrangörsnoter till rallyt. Numer ska jag med yngste sonen vara vägvakt på en sträcka utanför Nässjö imorgon. Vi ska vara där redan kl 07.00 så lika bra att packa matsäcken redan i kväll.

Idag har det varit en besöksdag. Dotter Anna med sambo (Joakim G) och kompis Elin kom med äppelpaj och hälsade på ett tag på förmiddagen. När dom åkt så kom 30 min senare äldste sonen Jocke med sin Leyla. Igår var även lilldottern Ida här med sin flickvän Leyla (Bascunan). Yngste sonen Johan (moppepojken) har ju varit här flera gånger om dagen som vanligt.

Oavsett om helgen går i dur eller moll - Glöm inte bort att det är din helg och det är upp till dig att göra den till just DIN helg!!!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

10 år som rökfri - Tänk vad bra det kan vara att få en hjärtinfarkt...

Väntan, hopp eller förtvivlan och tro.

Resan mot det oundvikliga.