Tankar i senhöstens kalla och stormiga tid.

Mycket kan förändras på kort tid och ibland ångrar man att man inte tog bättre tillvara på stunden då det begav sig.

För 22 år sedan köpte vi den 3/12 huset som jag fortfarande bor i. Jag jobbade på Kullens fritidsgård/hem och öppna skolverksamhet. Min sambo hade vårt första barn i magen (Joakim) och alla förväntningar på föräldraskap och familjebildande var fortfarande i sin linda.
Nu har det blivit 4 biologiska och 3 bonuskidz sedan dess + kompisar samt en flock med hundar.

För 20 år sedan så inväntades julen med barn nummer 2 (Anna) på jäsning. Julkorten som skickades till nära och kära hade ett motiv av Quando samt Joakim i tomtekläder.
I år blir det antagligen ett massmails-utskick med bilder av våra 3 vuxna och 3 valpar av rasen Portugisisk vattenhund, eller som media brukar säga - "Obama-hund".

För 18 år sedan så bakades Ida i mammas mage. Jag jobbade som fritidsledare på Centralskolan i Nässjö.
Numer jobbar jag bara med rent fysiska göromål. 1998 gick jag in i den så omtalade "väggen". Efter omskolning på träcentrum så har jag fuskat mig runt som säljare på byggmaterial, Jänkebilsskrotare och som industriarbetare på Kabe, sedans mars 2000.

Tomten inväntades 1995 med minstingen (4:an), Johan i knäet. Jag jobbade på Stigbyskolan med trasiga ungdomar. Nu köptes den första minibussen - En Chrysler Voyager, så hela familjen, (även Quando), fick plats och kunde åka säkert.
Nuförtiden åker jag omkring i min sista minibuss! En underbar Fåård Windstar som är underbart bra på allt - utom bensinförbrukningen.  I fortsättningen ska det bli den snålaste kombin för mig!

Jolen 1996: Ida 2½, Johan 1, Anna 4½, Jocke 6½.


För 7 ½ år sedan gick mina föräldrar bort hastigt, endast 16 dagar skilde mellan mamma och pappas dödsdagar. För exakt (ok.. den 5/12-2004) så skrev jag på leveranssedeln på en splitterny motorcykel: Yamaha 1100 Bulldog-95! Första och sista? helt nya maskinen för mig. Även en skitsprutande begagnad enduro, Yamaha 400 WR inhandlades.
Nu blir det nog en Golfkombi eller nån annan fjollbil för familjen. Johan, Stef, Ida och Bina och Anna har ju alla övningskörningstillstånd med mig så vi övar nog oxå bättre med en "vanlig" bil istället för en stor buss.

5 år tillbaks i tiden så var jag och Helena nygifta. Stef, Sanna och Slabbalina blev nära bonusbarn. Huset skulle byggas ut.
Nu håller jag på och försöker få det sista ofärdiga klart med huset efter sjukdom och sjukdom och.......

När man tänker tillbaks på det som varit, det som kunde blivit och det som kan bli så inser jag oftast med en sorgsen bismak att livet är så jäkla kort att det gäller att passa på och leva fullt ut när det känns bra. Är man inne i en tuff och jobbig period så gäller det att ha ackumulerat mycket på +kontot, så man kan använd de positiva tankarna för att orka igenom en negativ tid. Visst går livet upp och ner vid olika skeénden i livet men fastna inte i det jobbiga utan lyft blicken och tvinga dig att se det positiva i tillvaron. - Nä lugn å fin nu... Jag ska inte låtsas vara nån ny amatörpsykolog. Tror bara att det gäller att se det med de "bästa" glasögonen på.

Pussar på de underbara valparna här i valplådan bredvid mig! Snart kommer tomten!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

10 år som rökfri - Tänk vad bra det kan vara att få en hjärtinfarkt...

Väntan, hopp eller förtvivlan och tro.

Resan mot det oundvikliga.